bustoys / busfeverDeze posting komt van een oude website van Mark en stond vroeger op Bustoys.nl en/of busfever.nl. Helaas is de website na de verkoop van de T3 syncro verdwenen. Gelukkig mochten we de info hier nog posten.

Remmen, voor & achter

T3 Oettinger of Öttinger geventileerde schijven met klauwen.

Tijd dat ze gaan remmen en dat doen ze!!!

Tijd dat ze gaan remmen en dat doen ze!!!

Tevens nieuwe spatplaat van RVS geplaatst
De bescherming voor de aandrijfassengemaakt uit spatlapplaat gebruikt in de rally en deze komen uit England.

Alle remleidingen vervangen en de flexible leidingen voor stahlflex leiding uitgewisseld voor beter remkracht.

Remmen, voor & achter

Problemen: De orginele 16″ Inch velgen passen niet meer op de omgebouwde trommel naar schijfremmen achter, maar met spacers van 20/30mm weer wel dus ga ik ze aankomende week terug plaatsen.

Moet dan wel de schuifdeur uitzetter verlengen, details volgen komende weken.

Lees meer hierover beneden.

Staal-flex leidingen op de voor- en achterremmen.

Busschmiede heeft me begin 2009 de verkeerde geleverd.

Achter waren ze bij de eerste proefrit kapot gegaan, omdat ze te kort waren (zie foto hierboven). Busschmiede heeft ze kostenloos vervangen super zo’n leverancier.!!!!!

Ankelplaten gestraald, vlam verzinkt en met etsende primer gelakt en hierna zwart gemaakt. Voorzien van nieuwe remcilinders van een LT deze zouden moeten passen in een 16″ trommelrem.

De remtrommels, maar per 15-6-2009 gedemonteerd

Ze zijn verkocht! Op naar remschijven.

Hoe het begon:
Ik heb de geventileerde remmenschijven welk Vwparts in Cappele a/d IJssel heeft ontwikkeld.
Deze heb ik tweedehands (nieuw) aangeschaft.
Dit past niet 1-2-3 op een 16 Inch wiel-anker-plaat montage.

Maar door de achterwiellager potten te gebruiken van een normale 14 inch bus, kan ik met uitwisseling van de steekassen 16 Inch (deze zijn groter) schijven achter plaatsen zonder andere ankerplaat te construeren.

Ik gebruik ze namelijk van vwparts.

Zeer handig.

Hieronder een overzichtsfoto van mijn 16 Inch draagarmen met de gebruikte onderdelen en de daarbij behorende orginele VAG onderdeelnummers.

Benodigde onderdelen en werk.

wielbouten

wielbouten

10x wiel bouten lengte 41mm naar 47 mm artikel: VAG nr; 281-501-627.
Hiernaast het verschil.

Klauwen Lucas: Bijvoorbeeld 8NO-615-424 C en 8NO-615-423 C
2x Klauw bracket: 1J0 615 425E en 1J0 615 426 E

8NO-615-425 B Neem deze niet. ze passen niet. Moet met een grote knik zijn zoals links op de foto.

Of zoals de rode met de VAG nummers 1J0 615 425E en 1J0 615 426 E

2x Geventileerde remschijven: 1KO-615-301-AC
Setje remblokken: 1JO-698-451 L
Natuurlijk kan je ook alles via combicar / vwparts in Cappele a/d IJsel bij Koos krijgen.

Wielnaven zijn van één T3, deze afdraaien tot 143.8 mm +/- 0,1mm en hierop passen de schijven

Na het afdraaien passen en de lange wielbouten. Deze moet je wel erin persen.

Vervolgens gaatje boren en draad M6 in tappen voor borgboutje (RVSverzonken) van de schijf.

Wiellagerhuis uitwisselen voor een 14 Inch
Links de 16 Inch rechts de 14 Inch
Nu alleen nog de lagers en keerring uitwisselen voor nieuw

Nu de assen uitwisselen. Lengte en diameter zijn het zelfde, alleen de flens is van een 16 Inch is groter zodat de homokineet één grotere hoek kan maken en natuurlijk ook meer kracht te opnemen.

660886Let op!
Koop nooit dit goedkope wiellagerset of andere goedkope shit.

Mijn ervaring hiemee is, dat zo’n lagerset totaal niet past (buiten lager zat te strak al bij montage) en hier ik denk dat je maar 10 KM ver mee komt!!!!!

Ik heb deze shit er weer uitgehaald en weggegooid.
Echt rotzooi!!!!!

radlagerMijn advies:
Ga voor SKF of VAG(vw) bij www.Busschmiede.de de passen 100% en gaan ook nog eens 300.000 km moeiteloos mee.

14″versus 16″steek as

Koop voor de remklauw nog apart één staalflexleiding voor achter van één Golf Type 4 GTI by C+R Enterprises

Nieuwe remleiding monteren en buigen en nu kan je alijd handig je remblokken wisselen door de tang te demonteren want deze heeft een flexibele leiding.

Ik heb wel een RVS-strip gebogen, gaten geboord, zodat deze als steunpunt fungeerd (zie hieronder).

Nu alleen nog de handremkabel verlengen: Buitenkabel houd ik, maar de binnenkabel wordt verieuwd en met één buisje/los tonnetje wordt de buitenkabel verlengd.

Dinsdag 24-2-2009 de velgen getracht te monteren en wat blijkt:

Orginele 16″ Inch 5,5J met ET34 waarde passen niet meer. Ik heb één spacer nodig van 20/30 mm, maar dan wordt het spoorverbreeding van +/- 40/60 mm

Mooier zou zijn als het hart van deze orinele velg dieper ligt, waardoor de zijkant niet zou aanlopen op de remklauw.

velg-remklauw

Kijk goed want de remklauw loopt aan op het hart van de velg.

audi-velg-remklauw

Spacers voorlopig wel.

In de toekomst wil ik wel 17″ Alu velgen en de juiste Et waarde en BF Goodrich banden 225x70x17” plaatsen.

bfgoodrich-all-terrain-t-a-sup-ko2-sup_home_background_md

Foto’s en tekst door Mark van Bustoys.